donderdag 5 januari 2012

Kindertekeningen; Annette

Ik loop stage in groep 1/2.
Deze tekening is gemaakt door Nabiel, jongen, 4 jaar oud. Hij is al een paar maanden op school, maar tekenen gaat hem nog niet goed af.
Over het kleurgebruik kan ik zeggen dat deze leerling nog expressionistisch kleurgebruik toepast. Hij pakt de kleuren die in de buurt liggen of die hij mooi vind. Hij maakt nog geen mensfiguurtjes, hij maakt nog geen eens rondjes. Hij zit nog in de benoemingsfase, waarin hij vooral voor krast
Wat betreft de ruimte zit Nabiel in fase 1.

Deze tekening is gemaakt door Jonne, meisje en ook 4 jaar oud. Zoals je kunt zien is er een groot verschil tussen haar en de vorige tekening.
Het kleurgebruik is nog wel expressionistisch, ze pakt wat ze mooi vind, maar ook al een beetje een dingkleur. Het haar is geel (blond) of bruin. Verder is de huiskleur ook al een echte huidskleur.
Wat betreft het mensfiguur twijfel ik nog een beetje in welke fase ze zit. Ze zit zeker al bij het complete mensfiguur. De armen en benen zijn dik en ze komen al uit de schouders en niet uit het hoofd. De handen en voeten heeft ze ook getekend. Ik twijfel of ze de mensfiguurtjes al uit één stuk getekend heeft, want dan zou ze al bij het silioutfiguur zitten.
Wat betreft ruimte, zit Jonne in fase 3, de onderrand in de grondlijn.


De volgende tekening is gemaakt door Jaimy. Zij is een meisje en 5 jaar oud.
Qua kleurgebruik is ze nog expressionistisch bezig. Ze pakt de kleuren die dichtbij liggen of mooi zijn. Al is het ook al een beetje een dingkleur. Het gras is bijvoorbeeld groen en de haren zijn bruin.
Qua mensfiguur zit ze bij de complete mensfiguur. De armpjes en benen zijn dik. De armen komen nog wel uit de buik.
Qua ruimte zit ze in fase 4, de zelfgemaakte grondlijn (zie het gras).


 De laatste tekening is gemaakt door Xander, jongen, 5 jaar.
Het kleurgebruik is dingkleur. De dingen hebben een vaste kleur en dat ze zie je, de zon is geel, het gras groen en het lichaam huidskleur.
Het mensfiguur is een draadfiguur. De armen en benen zijn dunne lijntjes, hij heeft wel voeten en armen getekend.
Qua ruimte zit Xander in fase 4, de zelfgetekende onderrand. (kijk maar naar het gras).

Naar aanleiding van deze tekeningen moesten we bedenken wat we met de leerlingen wilden doen om ze een stap verder te helpen.
Met Nabiel zou ik gaan beginnen met rondjes maken en proberen hem te verleiden meer te gaan tekenen en minder te krassen. Proberen een zon te maken of een bloemetje. Kijken of hij een kop-staart kan maken enz.
Bij Jonne vind ik eigenlijk dat ze voor haar leeftijd ontzettend goed tekent. Daarom zou ik bij haar meer aandacht besteden aan verhoudingen. Ik zou haar laten zien dat ik helemaal niet even groot ben als een boom of als een huis. Proberen om haar te verleiden om de mensfiguren kleiner te maken dan een boom of een huis.
Bij Jaimy zou ik laten zien dat mijn armen niet uit mijn buik komen, maar uit mijn schouders, veel hoger dus. Daarnaast zou ik proberen haar een silouetfiguur te laten maken.
Bij Xander zou ik laten zien dat mijn en zijn armen en benen meer zijn dan alleen maar dunne lijntjes. Hierdoor hoop ik dat hij naar fase 5, de complete mensfiguur gaat.

Annette

Geen opmerkingen:

Een reactie posten